Klementiner og mandariner og myten om disse fantastiske sitrusfrukter.

Da er jeg tilbake igjen, ute i den virkelige verden.
Jeg er ikke frisk, men jeg later som.
Etter skolen dro meg og Øystein og kjøpte oss Harry Potter-kostymer. Hva vi kjøpte, skal jeg ikke røpe nå. Du blir nok nødt til å følge med i fremtiden for å finne det ut, men jeg kan love deg at det blir sært og at du mest sannsynlig kommer til å hånle av oss.


Etterpå dro jeg til Oasen. Jeg ventet på en overgang til Nesttun. Jeg endte opp med å kjøpe meg litt Mc-donalds-mat i håp om å øke BMI-en min. Overraskelsen var stor da jeg ikke nøt maten. Mc Donalds var faktisk ikke godt!
Det er nok USA-oppholdet mitt som har gjort det mot meg, men Mc Donalds viste seg å bli en stor skuffelse.
Bussen kom til slutt, og tok meg til Nesttun. Styrmøte i KRIK Fana Lokallag stod for døren, men jeg hadde litt for god tid, så jeg stakk til underetasjen på Nesstun Storsenter, hvor en fin liten Solbrød-cafe finnes. Jeg hentet frem Mac-en og bestilte meg en caffe mocha. Den var god, men Baker brun sin er hakket bedre må jeg si.
Etter en halv-times tid måtte jeg manne meg opp. Jeg strammet skjerfet, og satte ansiktet ned i kragen på jakken, så møtte jeg novemberkulden med det velkjente det-er-kaldt-og-jeg-hater-livet-litt-akkurat nå- sukket.
Turen til Menighetshuset Godt Håp( Nestunbrekka 64), gikk fort nok, og der møtte jeg Henning og Elisabeth. Marianne og Magnus kom etter en liten stund, og Marianne hadde med seg brus, sjokolade og klementiner..
Og nå skal jeg fortelle deg en slående nyhet! Følg med, og lær.

MERK: Visste du at de oransje sitrusfruktene vi spiser i juletider FAKTISK IKKE heter mandariner, men klementiner?
Kilder: http://www.frukt.no/artikkel.aspx?artid=6102
Fra nå av er du opplyst. Avliv myten en gang for alle, og begynn å si klementiner i stedet for mandariner. Tenk på de små, stakkars klementinene. Du kjenner vel kanskje følelsen når noen kaller deg ved feil navn?
«Du, Carl Anton, rekker du meg pennen?»



Slikt kan være sårende. Er det noe vi mennesker trenger, så er det å bli sett – hvorfor skal mandariner og klementiner være så mye mer annerledes?
Greit, det var en digresjon….

Nå er jeg hjemme, og jeg har planer om en gang å rydde rommet mitt. Jeg har – som du kanskje har merket – utsatt det litt, med dette blogginnlegget. Jeg forteller meg selv at tiden er på min side, jeg kan forsatt vente bare litte granne. Jeg vet selvfølgelig at det er en slik tankegang som har tatt knekken på mange liv. La mer utdype:
Hele tiden innbiller vi oss at tiden er på vår side, vi kan forsatt utsette de viktige tingene i livet. Vi kan utsette drømmene våre, vi kan utsette det å være oss selv, vi kan utsette det å si noe fint til menneskene rundt oss, vi kan forsatt utsette det å åpne oss, eller gi en klem til noen vi bryr oss om, men sannheten er den: vi ikke vet om tiden er på vår side eller ikke.

Tid er ikke et privilegium, tid er ren nåde.

Så derfor skal jeg ta oksen ved hornene( eller som min gode venn Erlend sier: Å ta oksen på kornet). Jeg setter i gang med å rydde rommet. Jeg bryter mønsteret.

Hybelkaninene fjerner ikke seg selv, og rottene i hjørnet der borte ved den råtne frukten dreper ikke seg selv. Her er det bare å finne frem grønnsåpen, kosten og rottegiften.
Ha en forsatt fin fin onsdagskveld.

Explore posts in the same categories: Uncategorized

5 kommentarer den “Klementiner og mandariner og myten om disse fantastiske sitrusfrukter.”

  1. Sigrid Says:

    Fantastisk!! Det er godt å ha deg tilbake Calle! Gleder meg veldig til HP-fest i morgen! Bra at dere tar utkledningen seriøst! 😀 Jeg tror egentlig McDonalds bare er ekkelt fordi det er sammensatt av bare ekle og usunne ting… Det hjelper liksom ikke på smaken av grisefett, sauefett og hundefett blandes eller serveres separat, det er ekkelt likevel… If you know what I mean. Hvis roten er råtten visner bladene, og hvis klemmentiner og mandariner forveksles smaker de fortsatt det samme, og hvis du skriver at du heter Carl Berge på face, kan du da forvente at folk skal vite at du heter Henrik til mellomnavn? 😛 (Sorry den siste, kanskje litt stygg. Jeg er vant til å bli kalt Gilde til etternavn, og jeg føler meg like mye som en julepølse hver gang)

  2. calleclown Says:

    Kjekt med den trofaste bloggleseren Sigrid Gilde(..haha…eg måtte le)!
    Vi tar utkledningen SVÆRT seriøst. I hvert fall Øystein..
    Hvis klementiner og mandariner forveksles smaker de forsatt det samme – veldig sant egentlig! Burde skrivet et dikt med en slik tittel eller noe!
    😉

  3. Marielle Says:

    McDonalds* , så er det sagt 🙂


Legg igjen en kommentar

