Kjærlighet og parforhold…takk til Steinar…

 

(Merk: Høy fare for oppkast! )

Ja, da har jeg nok en tråkket i den så altfor velkjente salaten. Jeg har tatt meg vann over hode, jeg må bite i det sure eplet.
For ikke altfor lenge siden oppfordret jeg mine lesere til å komme med «ønskeinnlegg.» ( Smartingen) Steinar ønsket seg to ting:
1.Reklame for Impuls.
2.et innlegg om kjærlighet og parforhold.
Det første ønsket er oppfylt. Her kommer mitt svar på det andre.

Her kommer mitt innlegg om kjærlighet og parforhold, basert på min erfaring…
Min kunnskap når det gjelder kjærlighet kan sammenlignes med Ystebøs engelskkunnskaper…
Men man gjør seg jo selvfølgelig et par erfaringer idet man ferdes på denne jord.
En er denne: Kjærlighet er en bra ting. Dype saker eller hva?


Uten kjærlighet for våre medmennesker er vi mennesker strengt talt nesten ingenting. Mye er sagt om kjærligheten, og mange har sagt gode ting om den. Her er noe utdrag:

Den som har kjærlighet kan unnvære mye annet.
Phil Bosmans

Ta kjærligheten vekk, og vår jord blir en grav.
Robert Browning

Det er en merkelig tilfeldighet at ordet ærlighet utgjør en vesentlig del av ordet kjærlighet.
Ruben

Kjærligheten søker ikke sitt eget, sier Bibelen.

Og det er vel noe av kjernen. Kjærlighet bryter gjerne litt med det vi mennesker vanligvis har en tendens til å være: egoistiske. Kjærlighet kan gjøre at man føler et behov for å hjelpe noen andre, man får en god følelse av å vite at noe andre har det bra og fint. Når det gjelder behov, ser man utover i stedet for innover.
Det kan være enkle, små ting.
Som når en gammel ektemann putter et pledd over sin kone når hun sovner på sofaen.

Så, (smartingen) Steinar ønsket seg et innlegg om kjærlighet og parforhold. Jeg føler jeg har dekket det førstnevnte. Det sistnevnte vet jeg svært lite om, men jeg tror at et parforhold gjerne bygger på litt mer enn bare følelser. Følelser er konge det, men følelser kommer og går, som så mye annet i livet.
Et godt parforhold handler ikke kun om følelser. Kjærligheten handler minst like mye om en avgjørelse, og din lojalitet til denne avgjørelsen.


Jeg skal ikke late som om jeg vet noe særlig mer enn dette, så dette innlegget om Kjærlighet og Parforhold slutter nok like brått som en førsteklassings iver etter å begynne på skolen…

Vil du lese om kjærlighet fra noen som faktisk har litt peiling, bør du trykke her.

Takk for meg. Og takk til smartingen Steinar…

Explore posts in the same categories: Uncategorized

5 kommentarer den “Kjærlighet og parforhold…takk til Steinar…”

  1. Silje Says:

    rosa roser!! 🙂

  2. shjelset Says:

    Haha, Calle! Du slutter aldri å levere, all respekt til deg! Dette vil gå i minneboken, dype ord!

  3. calleclown Says:

    haha!
    Takker så mye Stonie!


Legg igjen en kommentar

