Menneskenaturen, en badeand?

I den første Spider Man-filmen sier onkelen til Peter Parker( a.k.a Spiderman) dette:
«With great power comes great responisibility.»


Jeg skal på ingen måte påberope meg «great power» her, det blir heller latterlig, men jeg har en blogg, og de få minuttene andre mennesker bruker på å lese bloggen min er – om ikke great power – i hvert fall en mulighet, til å sette tankelivet i gang hos folk. Jeg er på ingen måte mer opplyst enn andre…snarere tvert om…det kan samtlige av mine tidligere mattelærere sikkert fortelle deg alt om…men jeg liker å gruble på ting og tang. Derfor tar jeg av og til for meg litt dype temaer.

I det siste har jeg tenkt litt på menneskets natur. Hva er egentlig menneskets natur – sånn helt dypest sett? Når man fjerner all sminken, alle høflighetsfrasene, alle de romantiske komediene..du skjønner sikkert poenget…hva sitter vi egentlig igjen med?
Det finnes mange der ute som påstår at menneskets natur er i bunn og grunn god. At vi egentlig bare vil det beste for de rundt oss, og at vi alle er full av kjærlighet til de rundt oss.
Personlig kan ikke jeg kjøpe denne tankegangen. Så på kriger, se på utnyttelse, sex-trafficing…you name it! Tortur for moro skyld…ren ondskap, tvers igjennom.
For meg, personlig, er det en heller urealistisk tanke. Men om mennesket ikke er godt, hva er det da?
Er mennesket – dypest sett – ondt?
Er ikke det en deprimerende tanke egentlig? Jo, kanskje, men kan den også være sann?
Jeg har vokst opp i kristne sammenhenger, og på den måten er jeg alt annet enn objektiv, men egentlig kan veldig mye av det jeg ser rundt om i verden, og også i meg selv, fortelle meg at mennesket ikke er direkte godt. For ikke veldig lenge siden så jeg en kvinne true sin partner med kniv på høylys dag f.eks..


Det finnes en egen psykologisk gren, kalt egoismepsykologien. Av en eller annen grunn stod det ingenting om egoismepsykologi på norsk, så jeg vendte meg til søta bror:

«Psykologisk egoism är den psykologiska och filosofiska teorin om att människors handlingar ytterst styrs av egoism; vi bryr oss om andra människor endast på grund av att deras välfärd gynnar oss själva i någon mening.»

Er alle menneskelige handlinger i bunn og grunn egoistiske?
Hjelper vi andre for at andre skal like oss?

Skumle tanker dette her…

Jeg skal ikke komme med noen slående konklusjon, men jeg stiller meg selv spørsmålet:

Skal det at vi mennesker har en ond natur gi oss en unnskyldning for å gjøre onde ting, eller skal det gi oss en grunn til å tilgi?

Jeg tenker jeg skal avslutte med et sitat fra Harry Potter 5…som den freaken jeg er…Jeg sier ikke at det som blir sagt nødvendigvis er rett, men det er i hvert fall noe å tenke på når man sitter på bussen 😉

Harry Potter: This connection between me and Voldemort… what if the reason for it is that I am becoming more like him? I just feel so angry, all the time. What if after everything that I’ve been through, something’s gone wrong inside me? What if I’m becoming bad?
Sirius Black: I want you to listen to me very carefully, Harry. You’re not a bad person. You’re a very good person, who bad things have happened to. Besides, the world isn’t split into good people and Death Eaters. We’ve all got both light and dark inside us. What matters is the part we choose to act on. That’s who we really are.

Hva tror du?
Er mennesket godt? Er det ondt? Er det nøytralt? Er det egoitisk? Er det alt sammen, eller ingen av delene? Er menneskets natur i virkeligheten en badeand og tilværelsen egentlig bare en illusjon?
Din kommentar verdsettes…

…din mening verdsettes.

Dette innlegget dedikers til Lando, aka Baik.


Explore posts in the same categories: Uncategorized

6 kommentarer den “Menneskenaturen, en badeand?”

  1. Beate Says:

    dette er det dypeste innlegget så langt!

    jeg har ikke noe svar på spørsmålet, men i fjor måtte jeg lese en hel bok om andres svar på spørsmålet. den heter oversatt til norsk «10 teorier om menneskets natur» og det er altså 10 kapitler om forskjellige meninger. Kant, Freud, Marx, Platon, hinduismen, bibelen, confusionismen, også noen psykologer var med…uansett, den jeg følte meg mest enig med var den siste psykologen, nemlig Skinner (http://no.wikipedia.org/wiki/B._F._Skinner hvis du vil lese mer :D)

    uansett! poenget mitt er at…jeg tror at mennesket er godt, men at vi også har kapasitet til å gjøre dårlige ting (tydeligvis, når vi ser på hvordan verden er i dag). kanskje er det mest naturlig for oss å være egoistiske, men så lærer vi å dele med andre fordi vi er avhengig av andre mennesker for å vokse selv? da blir det jo egoistisk å ikke være egoistisk…eksempel, du er grei mot vennen din fordi hvis ikke så får du ingen venner og du vil ha venner for å ha det bra.

    HMM-

  2. calleclown Says:

    Linken var særdeles interessant. Likte spesielt godt dette her med overtro hos duer, hehe.
    Han hadde noen gode poenger…men det stod ikke så mye om hvorfor mennesket er godt på wiki-en… burde muligens lest den boken din..

  3. Beate Says:

    haha! overtro om duer ja, det stod ikke noe om det i boken altså.

    du kan lese boken, men den er på spansk. men jeg som ikke er kristen synes at han har veldig logisk tankegang, han snakker om at alt mennesker gjør er motivert av en av 4 «drifter», som redsel, aggresjon, reproduksjon og en til jeg har glemt. altså at alt vi gjør har en verdi i det å videreføre arten.

  4. calleclown Says:

    Spansk ja…kan bli et problem.
    Jeg kommer sikkert ikke til å være enig med mye av det, men fint å få flere perspektiver på ting. Alle ser ut av sitt eget vindu vettu…

  5. Anna Kleppe Says:

    Jeg tror at ved syndefallet ble mennesket ondt av natur, og sånn har vi vært siden. Ond i den forstand at vi går imot Gud, at vi synder uansett hvor mye vi prøver å la være. Men det er også ved å elske Gud at vi klarer å elske andre. Gud er kjærlighet og det er bare gjennom Han vi kan forstå hva som er godt og kjærlig. Tror jeg. Men så er det selvfølgelig ikke alle som er enig i at det som Gud mener er ondt, faktisk er ondt, og det er vel det som fører til uenigheter om god og ond natur…. hmm…

  6. Baik Says:

    Takk for dedikasjonen Calle! Eg føler meg virkelig priviligiert! Vil bare sei at dette var eit seriøst bra innlegg med gode tanker!

    Eg tenker at menneske i utgangspunktet er ondt siden syndefallet, men gjennom Jesus kan vi elske og vise kjærlighet! Gjennom Jesus er vi god!

    Men det finnes jo mange andre msk som ikkje er kristne og gjer utrolig mykje godt! (Bill Gates) Neida, men eg er seriøs om at det fins sykt mange bra »ikkje kristne»

    Så det vil sei at alle mennesker er i stand til å gjøre noe godt! Men vi kristne gjer det på grunnlag av Jesus!

    Konklusjonen er: Be the change YOU want to see!
    Alle felles har fri vilje, vi kan gjere ein fordring i lag!


Legg igjen en kommentar

