Ekte lidenskap er smittende.

I dag var det avslutting på skolen. Mange ukonvensjonelle bidrag var å finne, blant annet en rapper og en DJ! Hvem skulle trodd det?
Jeg skal være ærlig, i begynnelsen syns jeg det var litt merkelig å ha slike innslag på Danielsen-avslutningen, men når jeg fikk tenkt meg om..digget jeg det litt.
Hvorfor?
Fordi folkene som opptrådte hadde selvtillit til å stå oppe for vel 500 folk og si: «Dette liker jeg å holde på med. Dette syns jeg er kult.»
Og det syns jeg var kult.

Så tenkte jeg på mitt eget liv. Jeg liker å skrive. Liker å blogge. At en gutt på sytten år er lidenskapelig opptatt av å blogge….er ganske sært.

Er man en gutt og blogger, sier dette en av to ting: Man er enten på The fruity side, som min kjære rom-kammerat ville sagt det, eller så er man ganske enkelt sær.
Poenget mitt er: Når jeg så folkene opptre, viste de en lidenskap for hva driver på med, og det var kult. Slikt er smittende, bare se på han der Ødegård’en…en sær freak som snakker om planeter og solformørkelser, men han er underholdende og folk respekterer han. Jeg vil nesten driste meg til å si at han er kul. Jeg digger han i hvert fall.

Jeg nevnte at jeg er litt sær når det gjelder skriving og sånn.

Denne historien kan kanskje kan kaste litt lys over mine sære sider.
Har du tid til en liten historie?

Det er en fredag for et år siden. Det er vinter eller noe, for det er ganske kaldt i luften.
Jeg krysser torgallmenningen da jeg plutselig får øye på en mann. Hjertet mitt slår litt raskere.
Er det sant? Var den mannen…den jeg tror han er?
Jeg tok en nitti-graders-sving, og endte opp med å følge etter en kar i en grå frakk i et par minutter….
Mannen går inn i en kiosk og kjøper seg en avis. Hjertet mitt dunker mot brystet idet jeg også trer inn i kiosken.
Idet jeg går inn, passerer vi hverandre og jeg ser det, jeg hadde rett! Mannen jeg fulgte etter var selveste Jostein Gaarder, forfatteren!

Tenk på det! For de av dere som ikke vet hvem dette er, kan jeg røpe at han har skrevet Sofies Verden, Kabalmysteriet, Appelsinpiken og Et Speil, i en gåte.
Så, kort oppsummerte, fulgte jeg etter en forfatter et lite stykke. Det er ganske så sært det.

Jeg tror poenget med dette lille essayet(vi kaller det det), er dette: Hvis du liker noe og våger å vise lidenskap for dine interesser – hvor sære de enn måtte være – blir du (forhåpentligvis) respektert for det, og din lidenskap for denne sære interessen kan ha en smittende effekt på menneskene rundt deg.

Dette er sant for interesser, men også for det du tror på. Hvis du mener at det du tror på er rett, riktig og du tørr å stå for det, tørr å vise lidenskap for det, vil du ha en smittende effekt på dine medmennesker.
Jeg leste nylig en bok kalt Blue Like Jazz av en forfatter kalt Don Miller. Et lite avsnitt passer perfekt inn i dagens blogg-tema.

«I never liked jazz music because jazz music doesn’t resolve. But I was outside the Bagdad Theater in Portland one night when I saw a man playing the saxophone. I stood there for fifteen minutes, and he never opened his eyes.

After that I liked jazz music.
Sometimes you have to watch somebody love something before you can love it yourself. It is as if they are showing you the way.

I used to not like God because God didn’t resolve. But that was before any of this happened.»

En svært god bok, anbefales til alle. Bloggen til Miller kan du også klikke deg inn på, den kan du finne på blogglisten min til høyre.

Har du noen sære interesser? Samler du på krigs-hjelmer? Liker du å bake? Ta bilder av orkideer?
Står du ute om natten og teller biler?(Forresten, for den siste der ville jeg oppsøkt legepersonell…)

Vil gjerne høre din mening om dette, eller rettere sagt, din sære interesse.
Jo særere jo bedre!

Snakkes 😉

Explore posts in the same categories: Uncategorized

3 kommentarer den “Ekte lidenskap er smittende.”

  1. Siggen Says:

    Bra innlegg Calle! Det e sykt lett å dømme folk som velger å gå på en scene og vise hva de har å komme med, det gjør i hvert fall eg. Engasjement smitter, og talent også. Eg tror eg har mange rare interesser 😛 En av de må være teater, takk som spør 😛

  2. Benedicte Says:

    CALLE! Jeg er besatt av å telle ting.. eller følge et mønster om og om igjen med øynene mine.. eg gjør det med trær og bilskilt, vinduer og lamper.. Visste du forresten av Mr Jahr har 38 vinduer den veggen med tavlen?? Jeg har talt dem en million ganger 😀

  3. calleclown Says:

    Wow.
    Takk for det, Siggen 🙂
    Teater ja, sant det. Du driver med sånn derre stunts og sånn, sant? Hehe.

    Benny, dette høres veldig bra ut. Eg måtte le.
    Det der hadde passet bra inn i Rain Man-filmen, hehe.


Legg igjen en kommentar

